Gamesindustrie kickstart Muziekbusiness

Cd’s zijn uit. De enige reden waarom mensen nog Cd’s kopen lijkt uit pure ontkenning te zijn dat het over is. Of de mensen die uit ‘Good Karma’  motieven (en waren daar maar meer van!) een artiest willen belonen voor zijn inspanningen. Een muziek cd is een wegwerpartikel geworden waar men bijna niet meer voor wil betalen.

Maar er wordt nog steeds ontzettend veel muziek geluisterd, in de auto of op iPods, concerten worden ook  goed bezocht en er komt nog steeds (ook goede) muziek uit. Maar de muziek consumptie verandert snel en de muziek industrie zelf heeft (nog) niet voldoende antwoord op het snel bewegende model. Apple heeft de teloorgang van de album verkoop vertraagd met hun iTunes stores en de perfecte combi met de iPod, maar een echte redding is het niet.

De opkomst van Music Games zoals Guitar Hero, SingStar, RockBand, Lips en Wii Music (waarbij Wii Music op dit moment geen content verkoopt) toont in ieder geval aan dat muziek verre van opgegeven kan worden gezien. Muziek houdt mensen nog steeds bezig en men wil ook nog betalen voor het product muziek. (of eigenlijk beleving, want deze producten doen veel aan beleving van de muziek). De muziekindustrie zelf heeft zich de afgelopen jaren vooral bezig gehouden met het beschermen wat tien jaar geleden nog werkte en vergeten om echt te innoveren. Dat geeft kansen voor partijen die dat wel doen.

En de gamesindustrie is hier met twee benen ingestapt. Ingegeven om games meer mainstream te krijgen is een compleet nieuw elan vrijgekomen. Het commerciële succes van muziek content voor de huidige generatie muziek games (zoals bijvoorbeeld de SingStore) is ongekend. Het interessante is dat betalen voor muziek & content ineens weer cool en wanted is! Song packs bij SingStar, nieuwe uitvoeringen zoals ABBA en GuitarHero Aerosmith zijn de gangmakers voor muziek en laten de muziek industrie zien dat innovatie en muziek distributie, gebruik en afrekenen nodig zijn om muziek terug te brengen in de wereld van vandaag. En het is natuurlijk helemaal bijzonder om te merken dat de cd van Metallica in de game beter is gemixt en dus beter klinkt als de audio cd… Dan wordt het tijd voor actie van binnenuit naar mijn idee.

Het is voor mij niet verbazingwekkend om te constateren dat deze innovaties worden gebracht door de games industrie.

Over dit onderwerp was onlangs een Summit en Nabeel Hyatt van Conduitlabs heeft er een mooie presentatie van gemaakt die een aantal punten rond dit model op een rijtje zet.

Music As A Virtual Good VGSummit08

View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: music mp3)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s