Wie gaat er straks dan de consoles verkopen?

Digitale distributie lijkt inmiddels tot tovermiddel verheven. ‘Iedereen’ gelooft dat dit de holy grail gaat worden voor de games distributie. Lekker makkelijk games uitzoeken en downloaden en spelen. Afrekenen gebeurt via je account en je kunt aan de slag. Nadat voor het PC platform dergelijke systemen (Steam bijvoorbeeld) al even bestaan en inmiddels goed draaien zijn nu ook de eerste voorbeelden op console inmiddels realiteit. (GT5 Prologue van Sony zelf bijvoorbeeld is onlangs via PSN als ‘full game’ download beschikbaar gesteld.) Ook Criterion Games (EA) heeft bijvoorbeeld onlangs aangekondigd dat Burnout Paradise via de PlayStation store (vooralsnog in de US) zal worden verkocht. Frank Gibeau, President van EA games, maakt het in een interview met Cnet meteen heel stellig: “I need to move to an online model as fast as I possibly can.” Dat is nogal een stelling…

Begrijp me goed, ik ben groot voorstander van digitale distributie. En ik zie ook de vele voordelen wel, zoals het altijd verkrijgbaar zijn (out of stock bestaat immers niet digitaal) en aanschaffen op een moment dat de consument het wenst (zondagavond om 23.00u. bijvoorbeeld). En ook het ontsluiten van je hele (back)catalogus als uitgever biedt  een aantal substantiele voordelen. Er zijn nu verschillende inkopers die je games niet ‘opnemen’ in hun assortiment, om verschillende redenen, waardoor er keuzes worden gemaakt voor de consument zelf kan kiezen. Ik zie dit als toevoeging op het normale kanaal van verpakte games en niet (meteen) als totale vervanging van.

Maar waar ik nog niemand over heb gehoord is wie er dan ‘straks’ de hardware consoles moet gaan verkopen?Immers, retailers verkopen hardware consoles per gratie. Want de marge die ze erop krijgen (3-5%) is marginaal en niet voldoende om de kosten te dekken van de verkoop en logistiek. Nee, voor retailers is het interessant want de consument die een console koopt, koopt immers ook games! En daar zit hem nu net mijn vraag. Want als games digitaal verkocht moeten gaan worden dan is de incentive weg voor BartSmit, FreeRecordShop, MediaMarkt en alle anderen om de hardware te verkopen. En zonder hardware kun je helemaal geen digitale distributie realiseren…

Nu zijn er natuurlijk alternatieven. Consumenten kunnen natuurlijk hun hardware ook online bestellen of Sony en Microsoft en Nintendo kunnen de marges verhogen op hardware, maar beide opties zullen niet dezelfde impact op sales kunnen realiseren als volledige ondersteuning en verkrijgbaarheid van consoles in duizenden retail stores.

Toch iets om over na te denken…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s