‘Freemium’ de nieuwe MMO trend

 

Nu de risico’s en de concurrentie op de subscription-based MMO markt steeds groter worden, groeit het aantal nieuwe business modellen rond MMO’s ook. World of Warcraft is nog steeds met afstand het beste op het gebied van aantal betalende leden. Begin 2008 maakte Blizzard bekend dat ze de bewonderenswaardige mijlpaal van 10 miljoen spelers waren gepasseerd.Dat is een cash genererend platform waar menigeen van droomt.

Codemasters heeft met Lord of the Rings Online een waardige concurrent beschikbaar en deze game doet het voor ons dan ook erg goed. Het leert ons dat MMO’s veel risico in zich draagt (hosting, testing, customer service and on-going ontwikkeling) en als je een succes pakt ook een prachtige return. Toch is dit een richting die de markt blijkt te vermijden. Enkele nieuwe MMO’s proberen het toch (Age of Conan en later dit jaar Warhammer Online) maar als je goed naar de tendens kijkt wordt het model Freemium steeds meer ingezet.

De bedoeling is om mensen zonder kosten kennis te laten maken met de spelwereld en de game zelf. Als ze dan blijven spelen en willen bepaalde extra’s (unieke kleding, wapens, huis, potions etc..etc…) dan dient daarvoor te worden afgerekend. Het MicroPayments betaalmodel. ArchLord maakt bijvoorbeeld gebruik van dit model en dat heeft ervoor gezorgd dat deze game toch een bestaansrecht heeft gehouden nadat we bij release eerst hadden ingezet op een subscription model. De markt maakte duidelijk ArchLord in een subscription model niet te accepteren en we hebben daarna gekozen voor dit model.

Ik heb een dubbel gevoel bij dit soort zaken, want aan de ene kant moet je veel doen om te concurreren met andere spelers op de markt en daarbij is pricing en het abo model een zeer belangrijk instrument. Maar tegelijkertijd zetten we hiermee een trend dat het gevoeld voedt dat games ‘gratis’ zijn (immers als je niets extra koopt in het spel, dan speel je voor niets) en ik weet niet of dat op de lange duur tegen MMO’s gaat werken. Je kunt echter ook opmerken dat als je naar de cijfers kijkt van WoW en LOTRO, dan zie je een gezonde schare nieuwe gamers (als betalend abonnee) binnenstromen, dus echte zorgen zijn er op dit moment nog niet)

Voorlopig experimenteren we nog flink door met verschillende business modellen in onze MMO line up.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s