Nintendo remt zichzelf en de hele games markt met zich

Vanaf dat de Nintendo Wii werd gelanceerd is het een succesnummer. De verkopen zijn erg sterk en wachtlijsten zijn eerder regel dan uitzondering. Nieuwe voorraad die wordt aangeleverd aan de winkels wordt op besteldatum uitgeleverd aan de consument. Allemaal tekenen dat een zojuist gelanceerde console iets teweeg brengt en dat er via een uitgekiende marketing strategie voldoende vraag wordt gecreerd.

Maar inmiddels zijn we anderhalf jaar verder en zijn de tekorten nog steeds niet opgelost (!) en in sommige gevallen zelfs groter geworden. Hoe kan dat? Je zou in de eerste maanden nog kunnen spreken van een ‘marketing’ gedachte. Tekorten ‘doen’ het altijd goed in de pers en wakkeren de gedachte aan dat je er snel bij moet zijn. Maar dat kun je toch echt niet anderhalf jaar doen. Nu gaan de consumenten echt morren. Ik zie het zelf ook vaak gebeuren, in winkels komen mensen binnen voor een Wii, maar die is er niet (wordt gevraagd bij de verkoper) en een verzoek om in te tekenen op een wachtlijst wordt teleurgesteld afgeslagen. Een ps3 en/of xbox 360 is van buiten bereik van het psychologisch budget en dan wordt gekozen voor een ps2 pack.

Dus naast het feit dat het Nintendo geld kost in de vorm van omzet, marge en winst. Zorgt het onbedoeld ook nog voor het sterker maken van de concurrentie.

Nintendo moet nu echt aktie ondernemen. Het is goed zakelijk beleid om je niet direct gek te laten maken en beheerst te groeien (ook al is dat in dit geval zeer snelle groei) Maar er komt een tijd dat je aktie moet ondernemen om niet je eigen groei tegen je te laten werken. Er is gewoon veel meer vraag dat Nintendo aandurft, en die vraag zal langer aanhouden dan Nintendo inschat. Een andere reden voor het niet bijbouwen van een fabriek kan ik eigenlijk niet bedenken.

Nintendo heeft iets prachtigs in beweging gezet, namelijk het openbreken van een markt met gamers die zichzelf nooit gamer hadden bedacht. Maar nu zich dit in sneltreinvaart ontwikkelt moet Nintendo ook zorgen dat dit niet ten koste gaat van de marktgroei anders doet ze zichzelf, maar ook de videogames markt in het algmeen te kort.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s