Wat is de toekomst van Gamesbladen ?

Tegenwoordig halen de meeste gamers hun informatie over games binnen via de verschillende game sites die Nederland (en het buitenland) rijk is. Zowel nationaal als internationaal staan de losse verkopen, abonnementen en advertentieverkopen van gamesbladen sterk onder druk. Wie herrinnert zich nog de PCZone Benelux, CTW of PlayNation, allemaal stuk voor stuk super bladen, goed geschreven en met liefde gemaakt voor hun publiek. Na het verdwijnen van HoogSpel, RealGamer en Gamepro lijkt het einde in zicht van games media in print.

VNU gelooft er ook niet meer in gezien de verkoop van de Power Unlimited aan het HUB en op hetzelfde moment wordt de gamesredactie van Tweakers.net flink versterkt. Het lijkt er dus alleszins op dat de toekomst van gamesbladen ‘history’ is.

Persoonlijk geloof ik volop in de kansen voor games bladen, als ondersteuning voor een breder game(r)s plaform. Een print uiting kan niet meer worden gezien als een op zichzelf staand iets naar mijn idee. Je moet de print uitgave ten volle benutten en de dingen die een website niet kan en niet doet gaat uitbuiten. Mooie posters, glossy cover en goed geschreven achtergrond artikelen zijn naar mijn idee nog steeds aan veel lezers goed besteed. (En waar zijn eigenlijk muv PcGameplay, de covermount dvd’s gebleven?) Het lezen wat websites is immers meer scannen/highlights en dergelijke dan dat je echt een artikel uitgebreid van een scherm gaat lezen.  Het is dan ook jammer te zien dat veel bladen niet veel meer doen dan de dingen die online al (lang!) zijn verschenen nog eens op papier ‘printen’…jammer, jammer, jammer!

Waarom niet mooier papier? Waarom niet betere artikelen? Waarom moet nog steeds 90% van ieder games blad bestaan uit pre- & reviews? Bladen roepen het vooralsnog over zichzelf af dat de lezers het niet meer zo waarderen, en dat is erg jammer en volledig onnodig. Heren bladenmakers, maak er eens echt wat van, er is absoluut toekomst voor print, zeker in Gamesbladen. Ik ben erg benieuwd hoe de nieuwe initiatieven van Chief (nu nog Belgie) en GamesTM zich zullen ontwikkelen, en natuurlijk wat HUB gaat doen met GMR, NGamer en PU in dezelfde stal.

6 gedachtes over “Wat is de toekomst van Gamesbladen ?

  1. Misschien kun je beter eerst GMR lezen voordat je maar wat in de ruimte lult over wat gamesbladen zouden moeten zijn. Niet dat je mening er verder veel toe doet als je PlayNation, PCZone en CTW “super bladen” noemt🙂

  2. Hoi Joris,

    Ik moet je inderdaad gelijk geven als je vindt dat GMR goed bezig is, zeker nu in combinatie met de blog erbij. Maar op zich was dat mijn punt niet, ik probeerde aan te geven dat je juist in print dingen kunt doen die online niet kunnen en dat daar naar mijn idee te weinig aandacht aan wordt besteed.

    CTW liep zijn tijd ver vooruit en was eigenlijk te duur om te maken voor het kleine publiek in de Benelux (wat als trade magazine altijd al een moeilijker verhaal is maar toch)
    PcZone noemde ik omdat ik het blad (later in mindere mate, maar wel sterke focusop vormgeving en uiterlijk (papier) PlayNation) altijd open vond staan voor ludieke dingen. Ik kan met de aktie nog herrinneren dat ik met Jeroen de Vries een VHS videoband had bijgesloten met daarop de lineup van Eidos bij de hele oplage van PcZ en PN, of toen met Gangsters kogelgaten in de cover hadden ‘geschoten’ dat soort dingen zie je nu ook echt te weinig.

    Jij was niet zo gecharmeerd van deze bladen begrijp ik uit je reactie?

  3. PCZone en CTW heb ik nooit echt gelezen, maar PlayNation vond ik toch echt niet goed. Late reviews en previews, en een pak slechte redacteurs. Eelko was een goeie redacteur, maar die hebben ze hoofdredacteur gemaakt als het kalf al verdronken was. En die dame die voor hem aan het stuur stond, die wist echt geen bal af van games.

    Mijn mening is hard, maar simpel. Bladen bestaan alleen nog omdat het PM’s van grote uitgevers op meetings kunnen scoren met “ik heb dit kwartaal X aantal games van ons op covers gekregen” De dag dat de mensen hogerop bij een uitgever beseffen dat die bladen maar 1/4de verkopen van wat ze beweren, zal men de kraan wel geleidelijk aan dichtdraaien. PU verkoopt nog redelijk wat, de rest zijn zeepbellen, die klinisch in leven worden gehouden door uitgevers, met als hoofdreden dat ze er veel macht hebben. Veel meer dan je macht hebt over het internet (waar het volk meteen een tegenstem heeft, via comments op elk artikel).

    En Jurrie, die posters en dergelijke, daar geef ik je gelijk in, maar eerlijk gezegd kopen gamers geen blad van 5 euro, voor een extra blinkend papier. Want voor twee magazines heb je op eBay al een oude topper. Dus ja, liever om de 8 weken een extra game en je info halen op het internet, toch. En posters, die krijg je gratis in een gameshop.

    Dus ja, gamesinfo op papier kan in mijn ogen maar op één manier overleven. Als elke uitgever in z’n gewone bladen een groter deel aan games spendeert. Sanoma bijvoorbeeld, met hardcore games in Humo en TeVe-blad, Wii en mainstream stuff in Flair en Story, en meer semi kiddie stuff in Glam-it. Daar worden die artikels op z’n minst opnieuw door veel volk gelezen. Maar gamesbladen zoals die nu bestaan, met Biased artikels en covers die voor 5000 euro te koop staan… laat mij niet lachen. Een magazine moet de verdediging zijn van de gamer, en heb leren wat te kopen en wat niet te kopen… Maar nu zijn ze de slaaf van grote uitgevers, en hebben ze in feite niet echt een bestaansrecht. Power to the people zeg ik, laat de gamers zelf een menig geven, en maak daar het gemiddelde van. Die uitkomst is ALTIJD accurater dan het besluit van een gamesjournalist.

    Wat jouw mening is over magazines Jurrie, dat is mijn mening over websites. Die moeten meer doen dan persberichten overnemen. Die moeten gamers dichter bij elkaar brengen. Clan support, mensen die bepaalde genres leuk vinden bij elkaar brengen en communicatiemiddelen geven, laten zien wie er in jouw buurt game X of Y verkoopt…

  4. @Sven: Goed is een kenmerk wat voor iedereen verschillend is, dat realiseer ik me. Ik vond deze bladen zelf goed, ook PlayNation (wat inderdaad turbulentie in de redactie heeft gekend en niet de tijd/kans heeft gekregen om zich echt te bewijzen aangezien Promotime (de uitgever) andere horizons ging verkennen.

    Wat ik wellicht nog duidelijker had kunnen aangeven is wat ik goed vond; nl, er gebeurde daar altijd wat. De bladen werden goed ondersteund, zowel in promotionele zin als ook naar de industrie toe. Commercieel gezien was er enorm veel creativiteit en de broertjes de Vries stonden open voor alles. Ik heb daar dan ook redelijk wat akties mee gedaan en voor die tijd flink wat budget gespendeerd.

    Herrinner je je bijvoorbeeld die aktie nog met de VHS band op de pcZone en PlayNation? bijna 100.000 vhs banden had ik laten maken en die gingen we bijsluiten, nou dat viel wel op, met name op de winkelvloer bij de tijdschriftenhandel, want de stapel pcZones en playnations werd door de VHS band ineens 6x zo hoog en dat paste links en rechts niet goed.

    of de PcZone awards! tjonge, kostte een vermogen maar ze deden het wel. In het Okura hotel in Amsterdam met grote (zware!) awards en muziek. Iedereen uit de industrie was er en mocht in ‘black tie’ aanschuiven. Het gaf een flinke glans over een markt die aan het ontluiken was en de familie de Vries heeft hier prachtige dingen voor gedaan.

    Er was een enorme drive door de redactie en promotime zelf om echt wat neer te zetten, en dat vind ik goed. En nu doet Jeroen het weer dunnetjes over met zijn nieuwste telg: Filmvalley (vroeger DVD valley)

    Dan over het bestaansrecht van bladen, jij geeft aan dat de enige reden PM’s zijn die intern kunnen ‘scoren’. Ik denk dat dat zeker een onderdeel is, maar ik vind dat je het breder moet zien. Een blad geeft veel exposure, niet alleen aan de lezers/gamers, ook op de winkelvloer. Een cover is daardoor nog steeds een belangrijk statement die veel mensen zien in de tijdschriftenhandel. Verder besteden de inkopers van de grote ketens ook veel waarde aan wat er in een blad gebeurt, dus bepaalt het op die manier ook wat er (groter) wordt ingekocht. Internet speelt daarbij op dit moment een kleinere rol. En ik ben zelf een echte fan van internet media, maar feit is nog steeds dat een blad meer ‘status’ heeft in de ogen van de markt. (net als ‘op TV komen’ dat ook heeft) Of dat al dan niet terecht is maakt niet uit, het is wel zo.

    Maar het belangrijkste punt wat ik probeer te maken is dat je niet moet denken in parallele zuilen, óf een blad, óf een site, naar mijn idee moeten deze zaken elkaar aanvullen en in elkaar overgaan en zo samen een platform neerzetten die alle onderdelen naar beste mogelijkheden gebruikt, dan ontstaat er iets wat meer is dan de som van de losse delen. Dan kun je content echt in verschillende vormen exploiteren en aanpassen op het medium.

    en ja, ik geloof nog steeds in (print)magazines.

  5. Hm… wat commerciële acties betreft, dat was ver van mijn bed. Maar van wat je hier aanhaalt lijkt het of ze dat goed voor elkaar hadden. Maar is het rendabel, stel ik mij de vraag?

    En ik snap jouw mening over exposure wel, maar ik schat die een stuk lager in dan jou. Gamers zijn steeds minder vaak te vinden in tijdschiftenwinkels. En als ze daar al een cover zien met DiRT 2 er op, dan is dat een game waarvan ze al alles gelezen en gezien hebben op het net. Je hebt gelijk dat aankopers wat hun aankopen betreft veel afgaan op wat magazines zeggen, maar ik die nu even gewoon gamer ben, vind dat geen goeie zaak.

    Uitgevers hebben namelijk veel te veel macht over magazines. En in het verlengde daarvan dus ook invloed op aankopers. Op het internet heeft de consument ook een duidelijke stem, wat de waarheid alleen maar ten goede komt.

    Noem mij een idealist, maar ik vind dat we als game-industrie hoger moeten mikken dan de muziek of filmbiz. De meeste CD’s staan vol rotzooi en in de videotheek hier om de hoek is 80% rommel die je geld niet waard is. Als gamebiz kunnen we beter, veel beter. Maar dan doe je door naar je consument te luisteren. EA heeft dat goed begrepen, en de Codies ook, maar je hebt er ook die ethisch dingen doen die niet kunnen.

    En ik zeg niet dat de papieren pers weg moet hoor, maar als ze willen overleven moeten ze wel intrekken bij grote bladen. Met een 2 pagina’s over DiRT 2 in humo bereik je 300.000 mensen, da’s een pak meer dan die 5000 Chiefs of Gunks, of die 8000 OPM’s. Een aankoper daarvan overtuigen lijkt mij een makkie.

Geef een reactie

