Waarom is alleen Nintendo succesvol op de Wii en DS?

Een vraag die ons intern momenteel bezighoudt is hoe we ons succes op de Wii en de DS kunnen vergroten. Een vraag die niet alleen bij ons wordt gesteld, maar ook bij diverse andere developers en uitgevers die sterk zijn op veel platformen, maar (nog?) niet echt op deze twee.

Het is een terugkerend fenomeen dat op de Wii en de DS Nintendo steeds heel erg dominant is in de bestverkochte titels. Het kan naar mijn idee niet zo zijn dat bij alle developers alleen bij Nintendo de mensen werken die toffe games maken. Ondanks dat Nintendo absoluut prachtige games ontwikkelt is er voldoende talent bij andere developers om minstens games te ontwikkelen die vergelijkbaar zijn in gameplay. Waarom verkopen ze dan toch niet zoveel?

Wat ik zelf als de belangrijkste factor zie in het succes van Nintendo is: focus. De pure en absolute focus op DS of Wii. Deze focus in product development, ontwikkeling en marketing maakt het mogelijk om heel duidelijke keuzes te maken die uiteindelijk ten goede komen aan het resultaat. Wij moeten toch vaak op verschillende platformen tegelijk ontwikkelen en meestal is het zo dat er dan een bepaald platform ‘bij’ hangt.

De keuze voor een bepaald platform en dan de volledige focus daarop bepaalt dan ook naar mijn mening een substantieel deel van het succes van een titel. Zo lang uitgevers Wii en DS ‘erbij’ doen en de focus op 360 en/of ps3 blijft zullen deze platformen dan ook niet kunnen concurreren met de kwaliteit van Nintendo.

2 gedachtes over “Waarom is alleen Nintendo succesvol op de Wii en DS?

  1. De spijker op z’n kop. Zolang uitgevers denken met B- of C-teams (en kortere ontwikkeltrajecten en kleinere budgetten) een graantje mee te pikken van Nintendo’s succes, zul je dit terugzien in de charts.

    Ik zou denken dat er zwaar kansen liggen voor triple-A-games van third parties bij de DS en met name bij de Wii. Waarom zien we daar nog maar zo weinig pogingen toe?

  2. Het scheelt ook wel dat Nintendo juist met nieuwe ideeën komt. Het lijkt wel alsof zij de enige zijn die daadwerkelijk denken, wat is leuk. Wat werkt en wat is leuk.
    Je merkt dat enorm veel partijen gewoon goedkoop willen zijn, of niets toevoegen, of een degelijke game afleveren, maar een slechte verpakking en geen marketing.

    Denk ook daadwerkelijk dat verpakking veel doet. Nintendo heeft altijd pakkende en kleurrijke en herkenbare verpakkingen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s