Casual of gamer?

De laatste trend op games gebied is ‘casual’. Na de succesformule die Nintendo sinds enige tijd hanteert (je niet richten op de 15-20% die al gamed, maar op de 85-80% die nog niet gamed) is casual nu echt doorgedrongen als nieuw buzz word.

Tegelijkertijd hoor je veel mensen onderscheid maken tussen een casual gamer en een ‘normale’ gamer. Dat interesseert me. Volgens mij is het namelijk op dit moment ook een grote verschuiving dat casual als doelgroep aan het vermengen is met casual als tijdbesteding onder ‘gamers’. Het succes van PSN en XboxLive (Arcade) kan daar niet los van worden gezien. Nu ben ik zelf momenteel meer gecharmeerd van de werking van xbox live dan psn (buiten de looks) maar dat is een ander verhaal. De plannen van Nintendo volg ik wel maar ik moet daar nog eens even echt induiken, want ze zullen het vast weer op hun eigen manier gaan doen die naar we mogen aannemen weer iets teweeg zal gaan brengen.

De mensen die wij kennen als ‘gamers’ hebben regelmatig zin in een ‘potje’ onbezorgd puzzelen, kaarten, zingen of anderzijds wat als casual wordt aangemerkt. En dat wordt volgens mij nog eens versterkt door de opmars van meer en steeds ingewikkeldere games, die je heel lastig even tussendoor kunt doen. Volgens mij is het zo dat elke gamer ook casual games speelt, maar andersom wordt die groep snel minder.

Wanneer je into casual games bent, is de drempel naar de ‘games’ voor veel mensen net wat te groot. Ik denk dat de uitdaging van de komende jaren erin zal liggen om tussen deze twee groepen in games te ontwikkelen. Ik kijk dan ook met name uit naar de omzetting van goede TV IP’s die hierin een belangrijke rol kunnen gaan spelen.

Geef een reactie

