Wat is de waarde van gratis games?

Er is de laatste tijd nogal wat te doen over gratis games. Niet in de vorm van het terugkerend verschijnsel in reacties op berichten dat er een game ingame advertising heeft, waarna een groot aantal mensen meent dat deze games dan maar gratis moeten zijn, nee in de vorm van ‘echt’ gratis. De meest recente en opvallende (dat vond ik althans) was wel de EA aankondiging van Battlefield.

Het is interessant om te zien wat die gaat betekenen. Zou het zo zijn dat er hierdoor veel meer mensen in aanraking komen met Battlefield en daardoor de ‘franchise’ meer en beter gaan waarderen en de normaal verkrijgbare games aanschaffen?

Op het casual games vlak is het namelijk al tijden zeer gebruikelijk dat er games gratis worden aangeboden en dat deze worden ‘afgerekend’ in aandacht voor een commercial achtige boodschap. Dit model is erg succesvol. Toch ben ik zelf niet erg optimistisch over dit business model voor ‘gamers-games’. Het zal namelijk ten koste gaan van de kwaliteit. De budgetten die nodig zijn om een succesvolle game te ontwikkelen zijn dusdanig dat er echt gescoord moet worden in aantallen en omzet om dat terug te verdienen. Dat kan in de huidige situatie niet goed worden gemaakt door adverteerders.

Daar komt nog bij dat als er straks (veel) meer van dit soort games komen, dat ook de advertentiemarkt (die niet groter wordt als er meer games gratis worden) een betere prijs zal krijgen met een interessante prijsspiraal.

Begrijp me goed, ik ben erg voor nieuwe initiatieven en ingame advertising juich ik echt toe. Maar het is belangrijk om de waarde perceptie van games consumenten in de gaten te houden en hen te laten beseffen dat games hun aanschafgeld keihard nodig hebben om te kunnen blijven ontwikkelen. Dus de waarde van gratis games weegt voor de industrie (op dit moment) niet op tegen het verlies aan inkomsten en risico op langere termijn.

Over onze eigen ervaringen met ingame advertising en micro-transacties kom ik later nog op terug.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s