Kunnen we wel zonder sequels?

Het is een interessant gegeven in onze industrie dat de charts (met name in de kado periode) van oudsher worden gedomineerd door de ‘grote’ licenties (meestal van films) of sequels.

Dit jaar komen er relatief veel nieuwe franchises hoog in de charts terecht en dat stemt mij erg tevreden! Onze industrie wordt gekenmerkt door innovatie en het is een terechte uiting hiervan dat dit terugkomt in het feit dat nieuwe franchises een kans krijgen.

Toch is het belangrijk om in het oog te houden dat het risico van een nieuwe titel welke niet kan terugkijken op een succesvolle eerste deel erg hoog is. Niet alleen door het feit dat je kunt voortborduren op een eerdere campagne (waardoor de bekendheid van het product dus al bij ‘aanvang’ hoog is) maar ook door de retail support. Retailers houden nu eenmaal niet zo van (te)veel risico en zullen dan ook in de kadoperiodes, waar de omzet gemaakt dient te worden, kiezen voor de bewezen formules – sequels dus.

En het is dan ook logisch dat veel van deze titels door hun grote verkrijgbaarheid en zichtbaarheid in deze periodes goed verkopen. Zij financieren hiermee ook voor veel uitgevers de nieuwe producten.

De paradox van het hele verhaal is wel dat een nieuwe succesvolle titel vrijwel automatisch weer leidt tot een volgend deel. Ik ben er zeker van dat er een volgend deel van BioShock, Assassins Creed en Mass Effect zullen komen. Dus we kunnen gewoon niet zonder sequels.

Blogged with Flock

Tags:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s